Clear Channel, i samarbejde med Nordisk Film Biografer, Egmont og Ventilen, står bag ”Sammen i Biografen” – en kampagne og et socialt event for ensomme unge
7/11-23
Clear Channel står bag samarbejde med Nordisk Film Biografer, Egmont og Ventilen om at få ensomme unge "Sammen i Biografen".
”Hey! Savner du nogen at hænge ud med?”. Sådan lyder anslaget til kampagnen ”Sammen i Biografen”, der lige nu kan ses på vores Adshels i Hovedstadsområdet, på metrostationer og i shoppingcentre i København og omegn. Spørgsmålet er henvendt til byens unge.
Den to ugers Outdoor-kampagne inviterer de unge indenfor til en social biografoplevelse. Kampagnen udformer sig som chat-beskeder på DOOH.
Idé og kampagne er skabt af Clear Channel, mens Nordisk Film Biografer stiller Palads til rådighed sammen med Egmont og Ventilen står for værtskabet.
Ensomheden stiger - et samfundsproblem
De seneste ti år er andelen af unge, der føler sig ensomme, steget markant. Det står så galt til, at ungdommen er mere ensom nu, end de var under Corona årene, hvor 22% følte sig ensomme. En ungeanalyse fra Dansk Ungdom Fællesråd, fra sommeren 2023, viser, at 31% føler sig ensomme. Det kan påvirke unges helbred. Derfor er de fire virksomheder og organisationer gået sammen om projektet.
Et eksempel på et af vores metro-bannere.
OOH-kampagnen
Hovedelementet i kampagnen er den digitale del, der ses på metrostationer og i shoppingcentre, hvor chat-beskeder dukker op på de digitale reklameskærme.
”Vi vil nå de unge med genkendelige chat-beskeder – et format de unge kender fra f.eks. Snapchat, og som desuden skiller sig markant ud fra andre typiske Outdoor-reklamer. Unge reagerer i høj grad på OOH og især på DOOH; de tager action og søger videre online”, siger Josephine Faurschou, PR & Communication Manager, Clear Channel.
Outdoor-formatet opleves desuden som et troværdigt medie, og netop troværdighed har været et vigtigt element i kampagnen.
Josephine fortsætter:
”Det er vigtigt, at de unge føler sig trygge ved konceptet. Både for at få deres interesse, og også fordi det kræver en masse mod at tilmelde sig eventen. Derfor er der et godt match mellem eventen og mediet, og af samme årsag har det været afgørende for os at alliere os med vores samarbejdspartnere og især Ventilen, der er primær afsender på kampagnen, og som står for selve værtskabet under det sociale event”.
Kampagnen på digitale Adshels i metroen.
Vi påtager os et ansvar med vores talerør i det offentlige rum
Vi står bag idéen til Sammen i biografen og den tilhørende Outdoor-kampagne, og vi mener at vi har et ansvar for trivsel i det offentlige rum med vores massive talerør.
Karsten Rask Mikkelsen, Country Manager, Clear Channel, udtaler:
”At bidrage positivt til samfundet er en stor del af vores eksistensgrundlag; vi investerer i og bidrager til landets infrastruktur, når vi bygger, installerer og vedligeholder byudstyr, såsom busstoppesteder, i 37 af landets kommuner. Med det kan vi tilbyde reklameplads til annoncører; OOH-formatet, der, som det eneste medie, optræder i det offentlige rum”.
Karsten fortsætter:
“Det efterlader os samtidig med en massiv tilstedeværelse i folks hverdag og derfor også med et ansvar – vores platform har en reel påvirkning, på dem, der eksponeres for reklamerne. Derfor ønsker vi at bidrage til et trygt, godt og inkluderende samfund for alle. Og lige nu står vi i en virkelighed med en ensom ungdom. Det vil vi gerne gøre en indsats for bidrage til at vende og gøre opmærksom på”.
"Sammen i biografen" på Adshels.
Sammen i Biografen
Selve det sociale event finder sted i Palads-biografen, hvor de unge skal se den nye Hunger Games “Ballad of Songbirds and Snakes” og samtidig mødes før og efter filmen til socialt samvær. Nordisk Film stiller biografen til rådighed og Lionsgate donerer filmen. Korte sessioner er planlagt, hvor de unge får hjælp til at starte en dialog og til at gå derfra med en ny relation.
Sofie Stage, Presse- og kommunikationsansvarlig hos Ventilen udtaler:
”Formålet med Sammen i Biografen er, at de unge skal have en god social oplevelse. Mange unge, der oplever ensomhed, trækker sig fra fællesskabet, fordi de førhen har slået sig på det. Derfor har vi stort fokus på at sætte gode rammer for socialt samvær før og efter filmen, så de unge forhåbentligt går derfra med en oplevelse af, at ungefællesskaber kan være inkluderende, sjove og rare,”
Hos Egmont glæder man sig over initiativet og håber, at mange unge vil tage mod til sig og lægge vejen forbi Palads. Samtidig er Nordisk Film Biografer glade for at kunne lægge hus til eventen; ”En biograftur er en fælles oplevelse, som vi håber, at de unge får glæde af”, siger Sofie Schmidt Christensen, Experience Marketing Manager i Nordisk Film Biografer.
Sammen i Biografen afholdes første gang d. 22. november kl. 17.00 i Palads-biografen.
Se mere på www.sammenibiografen.dk